علوم تربیتی

علوم تربیتی
مطالب مربوط به رشته های علوم تربیتی، روانشناسی،امور تربیتی  
لینک دوستان
پيوندهای روزانه

نقش معلّم  در فرهنگ سازی مصرف تولیدات داخلی

آموزش وپرورش به عنوان نهاد رسمی سایر سازمانها در امر تعلیم وتربیت می باشدکه هدف اصلی تعلیم و تربیت رشد همه جانبه دانش آموزان است کیفیت و کمیّت رشدشناختی،عاطفی،اجتماعی،اخلاق و فرهنگ همواره برای تربیت نسل های بعدی توجه صاحب نظران را به خود جلب کرده است. نقش فرهنگ سازی معلّم در تحقق آرمان تولید ملی،حمایت از کار و سرمایه ایرانی سبب پیشرفت و توسعه‌یافتگی می‌شود زیرا معلّمان با در اختيار داشتن چهار ده ميليون نفر از جمعيت کشور که معادل يک چهارم کل جمعيت است می تواند در تبيين الگوی استفاده از کالاهای ايرانی و اصلاح فرهنگ بيگانه تاثير فراوانی داشته باشد.از آنجا که محصول فعالیت های آموزش و پرورش به عنوان زیر بنای تحولات اجتماعی نقش ایفا می کند و هم سامانه ای مطمئن و اصیل برای شکل گیری اهرم های توسعه به شمار می آید ، قدر مسلم  معلمان در امر تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه باید نقش ویژه ای داشته باشند.و اکثر کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه به منظور توسعه اقتصادی خود،تمرکز بر تولیدات کیفی،توسعه نوآوری،خلاقیت و کارآفرینی و سرمایه‌گذاری همواره تعلیم وتربیت ونقش معلم  را به عنوان موتور محرک توسعه و پیشرفت مد نظر قرار داده اند.کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید نقش آنان را در فرهنگ سازی استفاده ومصرف کالای ایرانی برای رسیدن به خود کفایی در تولیدات محصولات و نیز رقابت در عرصه تولید و تجارت جهانی به واسطه کمرنگ‌شدن مرزهای اقتصادی ابعاد دیگری یافته و کوشش در جهت حمایت و فرهنگ سازی موثر از  سوی آنان در حمایت ازتولید،کار و سرمایه گذاری صورت پذیرد. پيش‌نياز تحقق اين مهم، هم‌دلي،هم‌فكري و هم‌كاري همگاني با قشر فرهنگی جامعه می باشد.همه تفكرات،جناح‌ها،گروه‌ها و اقشار در كنار كليه اركان نظام،دست در دست بخش‌هاي خصوصي و تعاوني كشور،لازم است با عبور از اختلافات،عزم ملي را براي تقويت همکاری با معلّمان برای فرهنگ سازی  مصرف کالای داخلی وایرانی را داراست جزم نمايند افزایش اشتغال و رونق سرمایه گذاری در کشور مستلزم به فعل درآوردن توان بالقوه موجود کشوراز طریق نظام آموزش بخصوص از سوی معلمان می باشد.

مفهوم فرهنگ سازی در استفاده و مصرف کالای ایرانی:

حمايت از توليد ملي و سرمايه ايراني به معني قطع كامل واردات كشور نيست چرا كه هر كشوري در هر سطحي نياز به واردات برخي مواد و محصولات را دارد. معني اين شعار سوق دادن كشور از واردات محصولات و كالاهاي نهايي(قابل مصرف)به سمت مواد و محصولات سطح متوسط و پايين(مواد اوليه يا واسط)و سپس تبديل آنها به كالاهاي مصرفي است كه اين مسئله منجر به ايجاد ارزش افزوده خواهد شد.مهمترين مفهوم حمايت و توجه به توليد و سرمايه داخلي اين است كه شرايطي فراهم شود كه محصولات توليد شده در داخل قابليت رقابت با مشابه خارجي خود را كسب كند تا توليدكنندگان داخلي ضمن داشتن دسترسي به بازارهاي داخلي و خارجي بصورت عادلانه و صحيح با توليد كنندگان و صنعتگران خارجي رقابت كنند.البته تحقق اين امر در گرو توجه، برنامه ريزي، كارشناسي دقيق و هوشمندانه و عزم جدي در همه حوزه هاست.

مفهوم تولید ملی:

تمامی محصولات و خدمات و خلاقیت هایی است که حاصل کار یدی و فکری آحاد مردم ایران است که با بهره گیری از توان و امکانات مادی و معنوی و نیروی انسانی پدید می آید تا مردم ما را از بیگانگان مستغنی و بی نیاز گرداند و نیز جامعه جهانی را از این تولیدات برخوردار سازد. تولید ملی که با حمایت از نیروی کار و سرمایه ایرانی رقم می خورد گامی است در جهت استقلال اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی ما.

سال تولید ملی وحمایت از کار وسرمایه ایرانی دربیانات مقام معظم رهبري:

بر اساس رسيدن به افق چشم انداز 20ساله نظام كه براساس آن ايران در همه زمينه ها،كشور نخست منطقه مي شود و همچنين در راستاي الگوسازي براي رسيدن به تمدن عظيم اسلامي ايراني در منطقه،بايد در مسير حركت به سمت افق پيشرفت و توسعه گام برداشت و با توجه به اشارت هاي رهبري انقلاب با نامگذاري هر ساله سرعت تحقق اين اهداف را دوچندان نمود.اين توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني كه در ادامه مسير جهاد اقتصادي،همت مضاعف و كار مضاعف قابل ارزيابي است.كام ملت ايران را شيرين خواهد نمود چرا كه بنا به فرمايش رهبري انقلاب«اگر ما توانستيم توليد داخلي را رونق ببخشيم،مسئله تورم حل خواهد شد؛مسئله اشتغال حل خواهد شد،اقتصاد داخلي به معناي حقيقي كلمه استحكام پيدا خواهد كرد.اينجاست كه دشمن با مشاهده اين وضعيت، مايوس و نااميد خواهد شد.وقتي دشمن مايوس شد،تلاش دشمن،توطئه دشمن،كيد دشمن هم تمام خواهد شد.»

نتيجه گيري:

مي توان براي ايجاد فرهنگ استفاده ازمحصولات داخلی بدين وسيله فرهنگ مصرف كردن تولیدات داخلی را به راحتي در سالهاي آغازين رشد توسط معلمان به كودكان و دانش آموزان آموخت به نحوي كه با ورود آنان به جامعه و باز گشت آنان نزد خانواده خود به نوعي با سفير فرهنگي سر و كار داشته باشيم . مقابل خرید محصولات خارجی مشابه داخلی مقاومت مي كنند و اين فرهنگ را در كنار ديگر جلوه هاي فرهنگي كه آموخته اند به ديگران منتقل مي كنند.امروزه خودکفایی وتکیه بر توان تولیدات ومحصولات داخلی امری بسیار مهّم و ضروری برای مطرح شدن در صحنه های رقابت  بین المللی یک مسئله جهانی می باشد و نقش بسزایی در امنیت مادی ومعنوی کشورها دارد.و در این میان نقش معلّمان بسیار حیاتی ومهم در امر گسترش اعتماد به محصولات داخلی وافزایش توان مصرفی نسبت به محصولات داخلی ونیز در بالا رفتن کیفیت واثر بخشی این محصولات  و ارائه راهکارهایی برای افزایش،کارایی،حمایت ازتولیدملی که باعث افزایش سرمایه داخلی وگرایش مردم جامعه نسبت به این محصولات می شود را دارا است.

منابع و ماخذ

-قرآن

-آقایی فیشانی تیمور(۱۳۷۷)،خلاقیت و نوآوری در انسان‌ها و سازمان‌ها،چاپ اول،تهران، نشر ترمه

-افقه، سيد مرتضي. 1382،  اسلام و توسعه، تهران: دفتر نشر معارف،

-باهنر، محمدجواد،1362 ، مسئله تعلیم و تربیت در اسلام. تهران دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی

ـ پاترشيا، مك لگان (1388). عصر مشاركت، ترجمۀ مصطفي اسلاميه، تهران، دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي.

- تافلرالوین(۱۳۷۰)،جابجایی در قدرت،ترجمه شهیندخت خوارزمی،ناشر مترجم

- توراني، حيدر، (1380)مفهوم مشاركت و فرايند آن در آموزش و پرورش كشور، ماهنامه معلم، سال بيستم،

- چاووشی، جزوه ی درسی اقتصاد آموزش و پرورش که هنوز چاپ نشده، (قم: مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1380).

-دراكر پیتراف (۱۳۸۶)، رهبران تغییر، ترجمه حمید رحیمیان،بانك مقالات فارسی

-دلاور،علی(1385) روش تحقیق در علوم تربیتی، چاپ پنجم تهران :انتشارات پیام نور.

-دیوید فردآر(۱۳۸۲)،مدیریت استراتژیك،ترجمه دكتر علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی،چاپ پنجم، دفتر پژوهش‌های فرهنگی

- رابینز استیفن(۱۳۷۶)،مدیریت رفتار سازمانی،ترجمه دكتر علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی،جلدسوم، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی

-- سروش، عبدالکریم، (۱۳۷۴)، روش تفسیر در علوم اجتماعی، تهران؛ مؤسسه فرهنگی صراط

-سرمد،زهره؛بازرگان،عباس و حجازی،(1379).روش های تحقیق در علوم رفتاری.چاپ سوم.تهران،نشر برگه.

 


موضوعات مرتبط: علوم تربیتی،روانشناسی،امورتربیتی، جامعه وسیاست، مقالات، آموزش وپرورش
[ دوشنبه بیست و پنجم اردیبهشت 1391 ] [ 21:18 ] [ بهروز علمی مریان ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

بهروز علمی مریان کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
آموزگار عشایری وییلاقی استان گیلان،شهرستان تالش - مجتمع شهید صادق فایزی،مدرس دانشگاه
"راز موفقیت در صبر و پشتکار و توکل بر خدا است."
اللهم عجل لولیک الفرج
چهار راه برای رسیدن به آرامش:
1-نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا
2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا
3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا
4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
همراه:09383396291
رایانامه:behroozelmi875@mihanmail.ir
نشانی اینترنتی:www.behroozelmi.blogfa.com
سامانه پیام کوتاه:50002010334060
امکانات وب
 دانلودمقاله



كد تغيير شكل موس

كد موسيقي براي وبلاگ

فال حافظ


فال انبیاء



.


Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت


استخاره با قرآن کریم
دریافت کد استخاره آنلاین







خطاطي نستعليق آنلاين