علوم تربیتی

علوم تربیتی
مطالب مربوط به رشته های علوم تربیتی، روانشناسی،امور تربیتی  
لینک دوستان
پيوندهای روزانه

موضوع :معلم و حمایت از  تولید ملی ،کار وسرمایه ایرانی

چكيده:مقاله حاضر با توضیحاتی در مورد نقش آموزش وپرورش  بخصوص معلمان در فرهنگ سازی استفاده ومصرف کالای داخلی برای حمایت از کار و سرمایه ایرانی آغاز شده و با فرمایشی گوهربار از رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مورد پايان يافته است.در مورد کلید واژه ها و اصطلاحات،بیان مساله،بیان اهداف،اهمیّت و ضرورت موضوع توضیح داده شده است.در ادامة موارد زیر لحاظ شده است:معنی و مفهوم تولید ملی،پیشینه موضوع،پیام،هدف و علت شعار امسال،سطوح،حدود ومرز های،حمایت از کار وسرمایه ایرانی برای تحقق  افق چشم انداز1404،سال تولید ملی وحمایت از کار وسرمایه ایرانی دربیانات مقام معظم رهبر، اهداف اقتصادی اسلام،در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،اهمیّت کار وتلاش درساختن کشور، نکته های اساسی که در ساختن واعتلای ایران باید مورد توجه مسؤولان قرارگیرد، کارکرد های آموزش وپرورش، نقش آموزش وپرورش در حمایت از تولید ملی وکار وسرمایه ایرانی، برنامه ريز هاي آموزش وپرورش در فرهنگ سازی استفاده و مصرف کالای ایرانی، رسالت معلم در چشم انداز ایران 1404، ویژگی های انسان تربیت یافته  توسط معلمان برای حمایت از کار وسرمایه ایرانی،اصول حاکم بر برنامه های معلمان برای حمایت از کار و.سرمایه ایرانی باید در نظر گرفته شود،ابعاد گوناگون نقش معلم در ارتقاء فرهنگ عمومی در مورد تولیدات داخلی، اهداف و نقش های تربیتی معلم از دیدگاه آیات وروایات، مقام معلم درکلام بزرگان، آیه های از قرآن کریم که پیام‌هایی مرتبط با نام‌گذاری «سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایهٔ ایرانی» دارند، سه نهاد که نقش مهمی در همراهی با معلم در حمایت از استفاده ومصرف کالای داخلی بر عهده دارند،سهم فرهنگیان و آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ مصرف درست در جامعه، روش انجام پژوهش، ویژگی های انسان تربیت یافته  توسط معلمان در حمایت از کار وسرمایه ایرانی،مهمترين آثار و نقشهای حمایت معلمان از کار وسرمایه ایرانی،نقش دانش آموزان در حمایت از کار وسرمایه ایرانی،راهکارهاي افزايش نقش معلمان در فرهنگ سازی استفاده و مصرف کالای ایرانی،پيشنهادات ونتیجه گیری هم از موارد مطرح شده به عمل آمده است.ناگفته نماند فهرست منابع در آخر گنجانده شده است.هدف ازبیان همه اینها همراهی وهمدلی همگانی برای اعتلا بخشیدن وتوسعه همه جانبه کشور درسال تولید ملی وحمایت از کار وسرمایه ایرانی می باشد.به امید روزی که این هدف محقق شود.

واژگان کلیدی:«آموزش وپرورش،معلم،تولیدملی،حمایت،کار،سرمایه ایرانی،»

مقدمه:دستيابي به سطح بالاي توسعه يافتگي به معناي توسعه پایدار و همه جانبه والگو شدن برای ممالک جهان زمانی برای یک کشور محقق خواهد شد که به تعلیم وتربیت(آموزش وپرورش ) و در این میان جایگاه رفیع معلمان در تحقق این چشم انداز توجه شایسته  و ویژه ای شود.زیرا آنها به عنوان پیشگامان تغییر وتحولّ جامعه،مهره هاي اصلي توسعه و ترويج كارآفريني و حمایت از تولیدات داخلی  هستند؛ به گونه اي كه توسعه پایدار در يك كشور مستلزم آموزش و تربيت  دانشآموزان به عنوان نیروی کار آینده توسط معلمان مجرب است.زیرا نقش مهم تربیت نسلی لایق وشایسته،کاردان و برنامه ریز،مدیر و مدبر به آنها سپرده شده است.واین را از سخنان رهبر کبیر انقلاب اسلامی می توان به راحتی دریافت پیام بسیار مهم ایشان به مناسبت پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی (22/11/1362) و نیز در وصیت نامه الهی- سیاسی ایشان،نهاد آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین محورها مورد تاکید،قرار گرفته است.معلمان هستند که می توانند کشور را به عنوان الگو یی برای کشورهای اسلامی تبدیل کنند.و لازمه این کار توجه به قانون اساسی و بیانات امام و رهبر و افق چشم انداز و سند تحول بنیادین وداشتن برنامه های بلند مدت ومیان مدت وعملیاتی و شناخت درست از وضعیت موجود آموزش وپرورش برای همراهی و همگامی با تولیدات داخلی،کار وسرمایه اجتماعی عظیم ایرانی می باشد.

بیان مسئله:سربلندی همه‌ی ایرانیان به داشتن کشوری توسعه یافته اسلامی،پویا و پیشرو در امور مدیریت جهانی است،و چنین کشوری پیشرفته نیازمند قابلیت رقابت در عرصه ی بین المللی و ارایه الگویی جهان شمول است.که نظیر این چنین الگوهایی را در سیره پیامبر اسلام (ص)و امامان معصوم می توان یافت که به عنوان معلمان زمان خویش تلاش هایی را برای پیشرفت جامعه اسلامی انجام می دادند.در زمان کنونی نیز معلمان باید آنها را به عنوان اسوه برای خویش قرار داده و بتواند برنامه های لحاظ شده در چشم انداز1404 توسعه ایران اسلامی را با توجّه به الگوی اسلامی-ایرانی پیاده نمایند.و کشور را به اوج قله های خودباوری درنظام بین المللی برسانند.این مقاله به منظور آگاه تر شدن معلمان به وظیفه ای سنگینی که در حمایت از کار و سرمایه ایرانی برعهده دارند نوشته شده است.و در آن نقش های مختلف یک معلم آمده،و به بررسی وتجزیه وتحلیل نقش تربیتی معلمان در تربیت سفیران فرهنگی درهر خانواده و برنامه ریزی برای این کار پرداخته می شود.در کشور ما،افراد زیادی مشغول به کارند و فعالیت های آنها بطور مستقیم یا غیر مستقیم در حمایت از تولیدات داخلی مؤثراست اما آنچه در این میان،نقش معلمان را از دیگر افراد بسیار برجسته تر می نماید این است که دانش آموزان بیشتر اوقات را در مدرسه زیرنظر آنها سپری می کنند ازاین رو بسیاری از دانش آموختگان نظام آموزشی سنتی و جدید شکل گیری شخصیت تلاشگر وجهادی خود را مرهون معلمان خود می دانند. واین نشان از نقش والای معلمان در تربیت نسلی آگاه برای آینده را نشان می دهد.

بیان اهداف:ازآنجا که معلمان به عنوان پیشگامان توسعه پایدار یک کشور و در جهبه مقدّم شخصیت سازی جهادی وتلاشگر نیروی انسانی مورد نیاز کشور در آینده هستند.و به عنوان  مهمترین عنصر در آموزش  و پرورش  معلم است و اغراق نخواهد بود اگر گفته  شود که عمده کارکردهای آموزش و پرورش و جامعه و جهان متاثر و به تبلوری از عملکرد معلمین است.چون در تربیت سفیران فرهنگی برای توسعه همه جانبه جهان وکشورها نقش بسزایی را ایفا می کنند.

هدف،موضوع و محدوده تحقيق:هدف اين مقاله انجام پژوهشي نظام­مند در خصوص ويژگي‌ها و وظایف،برنامه ها، نقش ها،امور وفعالیت های معلمان برای حمایت از کار وسرمایه ایرانی و رساندن کشور عزیزمان ایران به جایگاه مطلوب در سطح منطقه وبین المللی با توجه به افق چشم انداز سند چشم انداز1404وسند تحول بنیادین در آموزش وپرورش با همدلی معلمان بزرگوارمی باشد.

اهمیّت وضرورت تحقیق:آنچه امروزه کشوری را توسعه یافته یا عقب مانده معرفی می کند.میزان توجه رهبران آنها به آموزش وپرورش کشور و میزان  بهره گیری آن كشور از نظرات وپیشنهادات معلمان واستادان تعلیم و تربیت،است زیرا آنان مظهر بنیاد و اساس فرهنگ یک جامعه،آگاهی،رشد و توسعه اجتماعی یک ملت به شمار می روند،یک جامعه احتیاج دارد به انسان هاى مؤمن،پرانگیزه، صبور،امیدوار،خوشبین، علاقه‌مند به منافع عمومى،علاقه‌مند به رسیدن به قله‌هاى کمال شخصى و جمعى،انسان هاى باابتکار،متفکر،اهل تحقیق،اهل پیشروى.این را چه کسی به وجود خواهد آورد؟ اینجاست که نقش معلمان روشن می شود.امانتدارانِ فرزندان این ملت در طول سال هاى متمادى؛ و کسانى که اولین نگارش هاى نیک یا بد را می توانند بر لوح سفیدِ آماده‏ى اذهان ما و کودکان ما بنگارند معلمان هستند. (شریعتمداری ، 1389: 39)   

واژگان کلیدی:«آموزش وپرورش[1]،معلم[2]،تولیدملی[3]،حمایت[4]،کار[5]،سرمایه ایرانی[6]»

معنی و مفهوم توليد ملي: تمامی محصولات و خدمات و خلاقیت هایی است که حاصل کار یدی و فکری آحاد مردم ایران است که با بهره گیری از توان و امکانات مادی و معنوی و نیروی انسانی پدید می آید تا مردم ما را از بیگانگان مستغنی و بی نیاز گرداند و نیز جامعه جهانی را از این تولیدات برخوردار سازد. تولید ملی که با حمایت از نیروی کار و سرمایه ایرانی رقم می خورد گامی است در جهت استقلال اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی ما. تولید ملی ( یا محصول ملی ) به ارزش پولی همه ی کالاها و خدماتی که در دوره ی معینی، معمولا ً یک سال، در کشوری تولید شده، گفته می شود. به این اعتبار تولید ملی یک جریان در واحد زمان است و معمولا ً بر حسب دلار در سال و مانند اینها ، بیان می شود .  

پیشینه پژوهش:بیانات رهبری در مورد الگوی اسلامی- ایرانی و زمینه های پیاده سازی آن و نیز نام گذاری دهع عدالت،سال جهاد اقتصادی در راستای اصلاح الگوی مصرف،وسال کار وهمت مضاعف می باشد.ونیز پرسش مهر 11ریاست محترم جمهوری مبنی بر این که تصویری از آینده ایران در ذهن شماست چیست و دوست دارید ایران به کجا برسد؟  وپرسش مهر 12 اگر جای رئیس جمهور بودید برای ساختن و اعتلای نام ملت ایران وپیشبرد امور کشور چه چیزی را الویت کار خود قرار می دادید؟ وسند تحول بنیادین آموزش وپرورورش که معلمان به عنوان گردانندگان اصلی آن می باشند.که زمینه را برای تحقیق وبررسی پیشینه این موضوع فراهم می سازد.

پیام،هدف وعلت،شعار امسال«تولید ملی،حمایت از کار وسرمایه یایرانی»:

 

 

 

جایگاه آرمان تولید ملی،حمایت از کار و سرمایه در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در 1404

ردیف

عنوان

مفاهیم و موضوعات مرتبط

1

برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی

-کاهش هزینه ها از طریق توسعه بهره وری منابع انسانی،سرمایه و عوامل تولید

- توسعه اقتصادی دانش بنیان و مبتنی بر فناوری بالا

- کاهش هزینه ها از طریق بکارگیری دانش و فناوری های مدرن

- تمرکز بر توسعه و بهبود فناوری در راستای ایجاد مزیت رقابتی

2

برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تامین اجتماعی، فرصتهای برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره مند از محیط زیست مطلوب

- افزایش سطح رفاه جامعه از طریق کاهش قیمت تمام شده محصولات و خدمات و نهایتا کاهش تورم

- توسعه تولید پاک و مدیریت مصرف انرژی در سطح بنگاه ها

3

دست یابی به جایگاه اول اقتصادی با تاکید رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاء نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل

  

- ایجاد مزیت رقابتی مبتنی بر قیمت جهت فراهم کردن رویارویی با جریان های اقتصاد بین الملل

- توسعه اقتصادی از طریق افزایش بهره وری تولید وتجارت در کشور

- تمرکز بر توسعه و بهبود فناوری در راستای ایجاد مزیت رقابتی

- کاهش قمیت تمام شده محصولات و خدمات در راستای متعادل سازی درآمد و با هزینه ها در سطح جامعه

سطوح،حدود ومرز های،حمایت از کار وسرمایه ایرانی برای تحقق  افق چشم انداز1404:-سطح راهبردی متوجه رهبران امت-سطح میانی منحصراً متوجهه مردم،-سطح تاکتیکی متوجه نیروهای عملیاتی(معلمان و...)در پیشبرد امور و فعالیت ها می باشد.

توصیه مقام معظم رهبری در سال تولید ملی وحمایت از کار وسرمایه ایرانی:بر اساس رسيدن به افق چشم انداز 20ساله نظام كه براساس آن ايران در همه زمينه ها،كشور نخست منطقه مي شود و همچنين در راستاي الگوسازي براي رسيدن به تمدن عظيم اسلامي ايراني در منطقه،بايد در مسير حركت به سمت افق پيشرفت و توسعه گام برداشت و با توجه به اشارت هاي رهبري انقلاب با نامگذاري هر ساله سرعت تحقق اين اهداف را دوچندان نمود.اين توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني كه در ادامه مسير جهاد اقتصادي،همت مضاعف و كار مضاعف قابل ارزيابي است.كام ملت ايران را شيرين خواهد نمود چرا كه بنا به فرمايش رهبري انقلاب«اگر ما توانستيم توليد داخلي را رونق ببخشيم،مسئله تورم حل خواهد شد؛مسئله اشتغال حل خواهد شد،اقتصاد داخلي به معناي حقيقي كلمه استحكام پيدا خواهد كرد.اينجاست كه دشمن با مشاهده اين وضعيت،مايوس و نااميد خواهد شد.وقتي دشمن مايوس شد،تلاش دشمن،توطئه دشمن،كيد دشمن هم تمام خواهد شد.»(پيام نوروزي مقام معظم رهبري درسال۹۱)رهبر معظم انقلاب،در دیدار معلمان در هفته معلم و با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام در سال تولید ملی وحمایت از کار وسرمایه ایرانی خاطرنشان کردند:"شما حتّى سر یک کلاس،یک معلم هم که باشید،می توانید در این کار سهیم باشید.این فرهنگ را به این جوان،به این نیروى انسانىِ فردا تعلیم می دهید؛در هر بخشى که باشید،می توانید در این جهاد سهیم باشید.اگر چه بسياري از ما كلام روشن رهبر انقلاب را شنيده ايم اما دريغم مي آيد اين فرازها را دوباره باهم نخوانيم كه مي فرمايند:«آرمان اصلي ملت ايران رسيدن به جامعه شایسته،مطلوب،دیندار،جهادگر رشيد،موحد،پرنشاط،پراميد،عدالت طلب،داراي اعتماد به نفس،پركار،پيشرو،پيشرفته،داراي توكل و برخوردار از روح ايثار و گذشت روحیه خودباوری، اعتماد به نفس،تلاش مستمر و امید به آینده و اعتقاد به "ما می توانیم" است»ايشان بر افزايش نشاط كارمعلمان در مدارس و ابتكار،ارتقاي اعتماد به نفس فردي و ملي،افزايش اميد،مصرف صحيح و تقويت گرايش به كالاهاي ساخت داخلي،تاكيد مي فرمايند و به حق اگر اين مولفه ها توسط معلمان در کلاسها بیان شود مي تواند جامعه را به روزهاي خوش برساند ایمان قلبی "ما می توانیم" نیز در دانش آموزان به عنوان آینده سازان این کشور زنده شود. وگام مهمی در پویایی اقتصاد،و مبارزه با فقر وبیکاری که مایه بسیاری از انحرافات در جهان می باشد را جلوگیری کند.اما تردیدی نیست كه اقتصاد پايه اساسي حفظ، توسعه و ادامه حيات حكومت ها، به شمار مي رود،حتی در عرصه دین نیز اهمیت اقتصاد تا بدان اندازه است که پيامبراكرم (ص) فرمودند:«لولا رحمه ربّی علی فقراء اُمتی کاد الفقر أن یکون کفراً»(جامع الاخبار، ۱۰۹، فصل ۶۷،فی الفقراء)اگر رحمت پروردگارم بر تهیدستان امتم نبود، نزدیک بود فقر به کفر بینجامد.مسئلة اقتصاد و فقر زدایی به قدری دارای اهمیت است که از آن حضرت نقل شده:«فلو لا الخبز ما صلّینا و لا صمنا و لا أدّینا فرائض ربّنا.»( وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص17)اگر نان نبود - و شکم ها گرسنه بود - از نماز و روزه و انجام سایر فرائض و واجبات خبری نبود.مولاي متقيان علی (ع) نیز خطاب به فرزندش محمد حنفيه مي فرمايند:« َا بُنَيَّ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ الْفَقْرَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْهُ فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ» (نهج‏البلاغه، حكمت ۳۱۱) ای فرزند!من از تهیدستی بر تو هراسناکم،از فقر به خدا پناه ببر،که همانا فقر،دین انسان را ناقص،و عقل را سرگردان،و عامل دشمنی است.فقر زدایی،پروسه ای است که نتیجه آن،ایمان زایی،اندیشه گستری،رفاه عمومی،زدودن بسیاری از تخلفات و جرم ها و عداوت ها و ... است و که با توسعه متوازن و عدالت محور در کشور میسر می شود.بدون شك مطالعه مسيري که مقام معظم رهبري از سال اصلاح الگوی مصرف و همت مضاعف، کار مضاعف،جهاد اقتصادی و امسال به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی رسیدند این موضوع را به اثبات می رساند که در مسیر تبدیل ایران اسلامي به یک قدرت اقتصادی،ایشان از ریشه ای ترین کارها همچون تغییر فرهنگ مصرف در کشور با تربیت سفیران فرهنگی برای هر خانواده مانند طرح همیاران پلیس وسلامت،انرزی تا ملزومات آن یعنی حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی توسط معلمان توجه لازم را داشته و راه را نشان داده اند.به عبارتي انجام این امور توسط آموزش وپرورش ومعلمان در راستای افق چشم انداز 1404که نظام جمهوري اسلامي در سالهای گذشته داشته است،مي باشد.

اهداف اقتصادی اسلام در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:وجه مهم  دست یافتن به استقلال و استعمار ستیزی،جبران تحقیری بود که از ناحیه ضربه به تولید ملی در ملت ما بوجود آمده بود.از همین رو در مقدمه قانون اساسی جمهوري اسلامي ايران ضمن برشمردن اعتراض در هم کوبنده امام خمینی (ره) به توطئه آمریکائی انقلاب سفید که گامی در جهت تثبیت پایه های حکومت استبدادی و تحکیم وابستگی های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ایران به امپریالیزم جهانی بوده بعنوان طلیعه نهضت اسلامی و بدنبال آن ارائه نظریه حکومت اسلامی که در آن اقتصاد وسیله است نه هدف ، چنین آمده است:در تحکیم بنیادهای اقتصادی اصل، رفع نیازهای انسان در جریان رشد و تکامل اوست نه همچون دیگر نظامهای اقتصادی تمرکز و تکاثر ثروت و سودجوئی، زیرا که در مکاتب مادی اقتصاد خود هدف است و بدین جهت در مراحل رشد،اقتصاد عامل تخریب و فساد و تباهی می شود ولی در اسلام اقتصاد وسیله است و از وسیله انتظاری جز کارآئی بهتر در راه وصول به هدف نمی توان داشت.با این دیدگاه برنامه اقتصاد اسلامی فراهم کردن زمینه مناسب برای بروز خلاقت های متفاوت انسانی است و بدین جهت تامین امکانات مساوی و متناسب و ایجاد کار برای همه افراد و رفع نیازهای ضروری جهت استمرار حرکت تکاملی او برعهده حکومت اسلامی است.و در اصل سوم قانون اساسی دولت را موظف به بکارگیری همه امکانات خود می نماید تا از جمله مواردی همچون بند ۱۲ مبنی بر پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هرنوع محرومیت در زمینه های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه و بند ۱۳مبنی بر تامین خودکفائی در علوم و فنون صنعت و كشاورزی و امور نظامی و مانند اینها محقق گردد و در اصل ۴۳ برای تامین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد، با حفظ آزادگی او بعنوان ضوابط حاکم بر اقتصاد ایران در بندهای ۸ و9می نوسید:بند۸:جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانه بر سلطه کشوربند۹: تاکید بر افزایش تولیدات کشاورزی،دامی و صنعتی که نیازهای عمومی را تامین کند و کشور را به مرحله خودکفائی برساند و از وابستگی برهاند.براي نيل به توليد ملي وحمايت از كار و سرمايه ايراني هدف نهايي بايد رسيدن به توليد صادرات ‌گرا و تبديل شدن ايران به يك كشور صادراتي باشد.

اهمیّت کار وتلاش درساختن کشور:پیامبر اکرم(ص) مي فرمايند:طَلَبُ الحَلالِ فَرِیضَةٌ عَلَی کُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَةٍ (جامع الاخبار، ص ۳۸۹، حدیث ۱۰۷۹)کار کردن برای کسب مال حلال،بر هر مرد و زن مسلمان واجب است.هر جامعه‏اى براى تداوم حيات و بقا به كار و فعاليت مردم و مسؤولان احتياج دارد.کار قسمت اعظم از زندگى انسان را در بر مى‏گيرد.به عقيده‏ىِ بسيارى از متفكران اجتماعى و انديشمندان اسلامى انسان موجودى اجتماعى است.انسان‏ها قسمت اعظم نيازها و احتياجات خود را از طريق كار گروهى و اجتماعى تأمين مى‏كنند.كار سرمايه و ذخيره‏ىِ ملى است و مى‏تواند به رشد تمدن كمك كند.اگر افراد جامعه‏اى به طور نسبى بتوانند كار و شغل مناسب به دست آورند و شغل آنان متناسب با استعدادها،توانايى‏ها و علائق آنها باشد،زمينه براى نوآورى،ابتكار،رشد و پيشرفت در ابعاد اقتصادى،اجتماعى و فرهنگى جامعه به وجود مى‏آيد.برعكس اگر زمينه‏هاى اشتغال و كار در جامعه محدودوتقاضا براى كاربسيار باشد،به تدريج بيكارى افزايش مى‏يابد.گسترش بيكارى منجر به آسيب‏ها و پيامدهاى ناگوار در جامعه مى‏شود.

توجّه به سه نکته اساسی در ساختن واعتلای ایران که باید مورد توجه مسؤولان قرارگیرد: الف)شناخت وضع موجود و کمبود کاستی های آن در مقایسه با وضع مطلوب ب)ایجاد شرایطی که در آن الگوههای نو بتواند صورت علمی به خود بگیردج)آگاه ساختن گروههای مختلف در خصوص فواید و ضروریات تحول در امور کشور با توجه به فرهنگ ومدیریت اسلامی– ایرانی

کارکرد های آموزش وپرورش:آموزش و پرورش  آشکار یا پنهان  وظایف  و کارکردهای مختلفی را در جامعه  بر عهده  دارد،از جمله کارکردهای آشکار آن عبارتند از:انتقال  فرهنگ،پرورش اجتماعی، پرورش  سیاسی،تربیت حرفه ای و تخصصی،نوآوری و تغییر،یگانگی اجتماعی،رشد شخصیت  و برخی از کارکردهای پنهان آن عبارتنداز:دگرگون سازی نظام طبقاتی جامعه،تسهیل تحرکات اجتماعی، بطور کلی  آموزش و پرورش  به نیازهای فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه پاسخ می دهد.بدین ترتیب نظام آموزش و پرورش به مشابه  یک نهاد اجتماعی،ارتباط مستقیمی با سایر نهادها نظیراقتصاد،فرهنگ،سیاست،مذهب،خانواده و...دارد و همیشه در حال  تغییر و دگرگونی است.

نقش آموزش وپرورش در حمایت از تولید ملی وکار وسرمایه ایرانی:

 آموزش وپرورش نهاد رسمی سایر نهاد های آموزش می باشد و نقش بسزایی را در تحولات یک کشور ایف می نماید.اما نظام آموزشی ما در گذشته برای این منظور کاملا مناسب نبود ولی با رویکرد سند تحول بنیادین آموزش وپرورش به این گام مهم در اینده ای نزدیک دست خواهیم یافت و برای اینکه فرهنگ جهاد اقتصادی در جامعه ما رواج پیدا کند و دانش آموزان و فرزندان ما اهل فعالیت اقتصادی بشوند، می‌توان گفت به یک آموزش و پرورش مدرنتر نیاز داریم. در واقع این نقیصه بزرگ در آموزش و پرورش ما بارونمایی از سند تحول بنیادین در آذر ماه سال 91برطرف شد.امروزه در نقاط مختلف دنیا، در مقاطع تحصیلی گوناگون،اصول فعالیت اقتصادی را به دانش آموزان تعلیم می ‌دهند.این کار به شیوه‌های جدید از جمله به‌ صورت بازی و یا سرفصل‌های درسی طبق اهداف رفتاری خاص اقتصادی، به محصلین،آموزش داده می‌شود. به این ترتیب، با برنامه‌های مختلف آموزشی، کودکان خود را از لحاظ اقتصادی توانمند بار می‌آورند.البته این مسأله محدود به آموزش و پرورش نمی‌شود بلکه والدین نیز می‌توانند در رفتارهای خود با فرزندانشان، به‌گونه‌ای عمل نمایند که فرزندانشان اهل تولید و بهره‌وری، بار بیایند و در کسب ارزش افزوده، توانمند شوند.

برنامه ريز هاي آموزش وپرورش در فرهنگ سازی استفاده و مصرف کالای ایرانی:برنامه ريزي راهبردي (استراتژيك)[7]،برنامه ريزي عملياتي (اجرايي)[8]،برنامه ريزي تخصصي

رسالت معلم در چشم انداز ایران 1404: تا جایی که تحول در آموزش و پرورش به عنوان پیش نیاز نیل به اهداف توسعه پایدار در هر جامعه شناخته شده است. در این راستا هرگونه تحول در نظام آموزش و پرورش،در گرو تربیت معلمانی است که مدیریت و رهبری فرآیند آموزش را در آن نظام به عهده دارند گرچه با تحولات ایجاد شده در عرصه های فناوری اطلاعات و ارتباطات،معلم تنها یاد دهنده ، و کتاب تنها منبع یادگیری و کلاس تنها مکان یادگیری نیست.اما همچنان نقش معلم بی بدیل می باشد.با توجه به نقش تعلیم وتربیت در توسعه و هم‌چنین نقش الگویی معلمان،در عمیق تر کردن آگاهی های دانش آموز ان با استفاده از ابزارهای فرهنگی،بزرگترین گروه‌های اجتماعی نقش اساسی در تحولات سیاسی،اجتماعی و اقتصادی جامعه دارند.از آنجا که معلمان با طیف وسیعی از جوان‌های اجتماع سروکار دارند،می‌توانند بیشترین میزان تحولات را در جامعه ایجاد نمایند چون نقش فرهنگ سازی معلّم در تحقق آرمان تولید ملی،حمایت از کار و سرمایه ایرانی سبب پیشرفت و توسعه‌یافتگی می‌شود زیرا معلّمان با در اختيار داشتن چهار ده ميليون نفر از جمعيت کشور که معادل يک چهارم کل جمعيت است می تواند در تبيين الگوی استفاده از کالاهای ايرانی و اصلاح فرهنگ بيگانه تاثير فراوانی داشته باشد. که یکی از این امور سازنده، تلاش در جهت و فرهنگ سازی به منظوراستفاده از تولیدات ملی می‌باشدبشر امروز برای رویارویی مولد و موثر با چالش های علمی،صنعتی،فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی بستری مناسب تر و کارسازتر از نظام تعلیم و تربیت شناسایی نکرده است. (رزاقی،1385: ص10)

ویژگی های انسان تربیت یافته  توسط معلمان برای حمایت از کار وسرمایه ایرانی: خدا محوری و ارزش مداری،حفظ کرامت انسانی،انصاف وعدل،رضایت خداوند،رعایت حقوق دیگران،آخرت گرایی،خیرخواهی،حفظ حرمت انسان،انظباط و نظم ،اعتدال و میانه روی،عمل و تلاش،تعلیم و تعلم مستمر،تدبیر و تدبر،صداقت وراستی،قانون گرایی و قانون مندی،ارزشیابی و کنترل و نظارت بر اعمال خویش.

اصول حاکم بر برنامه های معلمان برای حمایت از کار و.سرمایه ایرانی باید در نظر گرفته شود:-مبتنی بر مبانی اسلامی وقرآن کریم وسنت ،و رهنمود های امام و مقام معظم رهبری-براساس قانون اساسی وسیاست های کلی جمهوری اسلامی-باتوجه به افق چشم انداز 1404-باتوجه سند تحول بنیادین آموزش وپرورش- باید باتوجه به الگوی اسلامی-ایرانی- استفاده از دستاورد های جهانی با توجه به فرهنگ بومی – و...

ابعاد گوناگون نقش معلم در ارتقاء فرهنگ عمومی در مورد تولیدات داخلی:

- آثار مستقیم آثار غیر مستقیم

تاثیر نقش معلم در ارتقاء فرهنگ عمومی در حمایت از کار وسرمایه ایرانی ومصرف کالای داخلی اضلاع و ابعاد گوناگونی دارد. غالب ساده انگاران در تحلیل مطالب تنها به آثار مستقیم آن توجه دارند معلمان تربیت کننده آینده سازان کشور، وآنها رقم زنندگان تفکر و فرهنگ جامعه هستند . اما آنچه اهمیّت دارد،ابعاد دیگر تاثیراست که غالبا غیر مستقیم،تدریجی و ناپیدا هستند.مهمترین بعد تاثیر معلمان، نقش الگویی آنهاست.توده مردم با غریزه فطری خویش اهل علم را ارج می نهند و برای تحصیل کردگان و دانشمندان منزلت خاصی قائلند به گونه ای که خواسته و ناخواسته از آنها تاثر می پذیرند.این امر در خصوص معلمان با شدت و پیچیدگی بیشتری صدق می کند. معلمین و همه کسانی که در شغل معلمی بسر می برند باید بدانند که شغلشان بسیار مهم است. ابعاد مختلف نقش نهاد آموزش و پرورش در جامعه، در این کلمه قصار حکیمانه حضرت امام که امروز به صورت شعار مقدس وزیبای معلمین (از آموزگار گرفته تا استاد دانشگاه) در آمده است، تجلی دارد:"معلمی شغل انبیاء است". بیان حضرت امام در اینجا، بیان بسیار ظریفی است. اگر بخواهیم مدلی ارائه دهیم که ابعاد مختلف نقش معلم را تبیین کند، کاملترین و گویاترین آنها، نبوت خواهد بود. بنابراین می توان گفت همان گونه که انبیاء سراج منیر هستند،معلمین نیز نقش روشنگری و نورافکنی دارند و این نقش غالبا به صورت ناپیدا عمل می کند.( بیانات امام در جمع مسئولین آموزش و پرورش (28/12/1363))

اهداف و نقش های تربیتی معلم از دیدگاه آیات وروایات:یرفع الله الّذین آمنوا منکم و الّذین اوتوا العلم درجات " خداوند آنان را که ایمان آورده و آنان را که دارای علم اند، چندین درجه بالا می برد." قل هل یستوی الّذین یعلمون والّذین لایعلمون انّما یتذکر اولواالالباب" بگو آیا آنهایی که می دانند با آنهایی که نمی دانند برابرند؟قال امیر المؤمنین علیه السّلام: " العلماء باقون ما بقی الدّهر أعیانهم مفقوده و آثارهم فی القلوب موجوده.حضرت امیر علیه السّلام فرموده اند : دانشمندان تا روزگار باقی است پایدارند، بدنهایشان مفقود و آثار آنان در قلب ها موجود می باشد. " عن امیر المؤمنین علیه السّلام: إذا کان الآباءهم السّبب فی الحیاة فمعلّموا الحکمة والدّین هم السّبب فی جودتها"حضرت امیر علیه السّلام فرموده اند: اگر پدران سبب زندگی هستند پس آموزگاران حکمت و دین سبب خوبی و زیبایی زندگی می باشند."إنّ مثل العلماء فی الارض کمثل النّجوم فی السّماء یهتدی بها فی الظّلمات البرّ و البحر، فاذا انطمست اوشک إن تضلّ الهداه".پیامبر اعظم صلّی اللّه علیه و آله فرمودند:مثل عالمان و معلمان در زمین مثل ستارگان در آسمان است که مردم در تاریکی های خشکی و دریا به کمک آنها راه خود را پیدا می کنند هر گاه این ستارگان خاموش شوند بسا راه یافتگان نیز گمراه شوند.

مقام معلم درکلام بزرگان:امیر مؤمنان، مولای متقیان علی ( ع ) می فرمایند:« من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا یعنی هر کس به من بیاموزد مرا غلام خویش کرده است »

امام خمینی ( ره ):«نقش معلم در جامعه نقش انبیاء است . انبیاء هم معلم بشر هستند .»

«تمام ملت باید معلم باشند . فرزندان اسلام تمام افرادش باید معلم باشند و تمام افرادش متعلم.»

مقام معظم رهبری:« دست توانای معلم است که چشم انداز آینده ما را ترسیم می کند.»

« معلمان می توانند نسل آینده کشور را شجاع  یا جبان، بخشنده یا بخیل، فداکار  یا خود پرست ، اهل علم، فهم و فرهنگ یا منجمد  و پایبند به تفکرات  جامد تربیت کننده»

استاد شهید مطهری:«معلم باید نیروی فکری متعلم را پرورش دهد ، و او را به سوی استقلال رهنمون شود.»

شهید رجائی:« معلمی شغل نیست، معلمی عشق است . اگر به عنوان شغل انتخابش کرده‌ای ، رهایش کن و اگر عشق توست مبارکت باد.»

آیه های از قرآن کریم که پیام‌هایی مرتبط با نام‌گذاری «سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایهٔ ایرانی» دارند:۷ آیه از قرآن کریم که پیام‌هایی مرتبط با نام‌گذاری این سال دارند؛ و سعی می‌کنیم با استفاده از بیانات مقام معظم رهبری به شرح این آیات بپردازیم. * آیهٔ اول،آل عمران/ ۱۳۹«ولاتهنوا و لاتحزنوا و أنتم الأعلون إن کنتم مؤمنین» و [شما مسلمانان] سست نشوید! و غمگین نگردید! و شما برترید اگر ایمان داشته باشید!

 *آیهٔ دوم، نساء/ ۱۴۱: «و لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلاً» و خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلّطی نداده است.

 * آیهٔ سوم تا پنجم، نساء/۱۴۴، مائده/۵۱ و مائده/۵۷: «یا أی‌ها الذین آمنوا لاتتخذوا الکافرین أولیاء من دون المؤمنین، أتریدون أن تجعلوا لله علیکم سلطاناً مبیناً»‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید! کافران را در مقابل مؤمنان برای خود دوست مگیرید. مگر می‌خواهید برای خدا علیه خودتان دلیلی آشکار قرار داده باشید؟!«یا أیها الذین آمنوا لاتتخذوا الیهود و النصاری أولیاء، بعضهم أولیاء بعض و من یتولهم منکم فإنه منهم، إن الله لایهدی القوم الظالمین»‌ای مؤمنان! یهود و نصاری را به دوستی مگیرید. بعضی از آن‌ها دوستان بعضی دیگرند. هر که از شما با ایشان دوستی کند خود از ایشان است. همانا خداوند مردم ستمگر را هدایت نمی‌کند.«یا أی‌ها الذین آمنوا لاتتخذوا الذین اتخذوا دینکم هزواً و لعباً من الذین اوتوا الکتاب من قبلکم و الکفار أولیاء، واتقوا الله إن کنتم مؤمنین»ای کسانی که ایمان آورده‌اید! با آن گروه از کفار و اهل کتاب که دین شما را به سخریه گرفته، بازیچه‌اش پندارند دوستی نکنید و از خدا بپرهیزید اگر مردمی با ایمانید. http://blog114.womenhc.com/?p=15991&more=1&c=1&tb=1&pb=1

سه نهاد که نقش مهمی در همراهی با معلم در حمایت از استفاده ومصرف کالای داخلی بر عهده دارند: ، نهادهای خانواده جامعه حکومت

 

سهم فرهنگیان و آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ مصرف درست در جامعه:جامعه بزرگ فرهنگیان و دانش آموزان نقش مهمی در ترویج فرهنگ، عادات، رفتار و نگرش ها در سطح ملی دارند،از نظر عقلانی چنانچه فردی از اوایل دوران تحصیل،به درستی آموزش داده شود، نسل آتی نیز پیشرفتهای خوبی خواهند داشت و به تبع آن، نسل بعد از آنها نیز همین گونه خواهد شد. بنابر این یکی از ارکان موثر و مهم در اصلاح الگوی مصرف و ترویج عمومی آن، همین مدارس با هدایت و برنامه ریزی مدیران،معلمان،مربیان و کلیه فرهنگیان کشور هستند. معلمان به عنوان تاثیر گذارترین افراد در کنار والدین،می توانند نقش تعیین کننده ای در ایجاد نگرش و رفتارهای درست مصرف دانش آموزان داشته باشند و فرهنگیان با آوردن مثالها و مصادیقی از اسراف در جامعه، ذکر آیات ، احادیث و روایات،عمل و رفتار معصومین( ع) و غیره در کلاس های درس و الگو بودن خود در این زمینه  در واقع به نقش سرمایه گذار بودن آموزش و پرورش در یک دوره زمانی طولانی، بها داده و منشاء خیر در جامعه باشند.مطلب مهمتری که در خاتمه مجددا"باید تذکر داد این است که ؛ هر نوع هزینه برای ترویج فرهنگ درست مصرف و اصلاح الگوی مصرف،خود یک سرمایه گذاری بزرگ عام المنفعه است که سود آن در آینده به همگان خواهد رسید. وگامی بسیار مهم در همراهی با تولید ملی حمایت از کار وسرمایه ایرانی میباشد که در این میان نقش معلمان در کلاس های درس بسیارپر رنگ می باشد.

روش انجام پژوهش: این پژوهش به روش توصیفی وتحلیلی وکتابخانه ای  از طریق مطالعه وبررسی اسناد،ومدارک وکتب معتبراز جمله افق چشم انداز 1404،نقشه جامع علمی کشور،برنامه توسعه پنجم،سند تحول بنیادین آموزش وپرورشو... انجام شده است که پس از جمع آوری مطالب مربوط وتجزیه وتحلیل موارد مرتبط با موضوع مقاله، بررسی گردیده است.

مهمترين آثار و نقشهای حمایت معلمان از کار وسرمایه ایرانی:

·        عامل اشتغال زائی .

·        عامل انتقال بومی فناوری .

·        عامل نوآوری و روان کننده تغييربا توجه به الگوی اسلامی- ایرانی .

·        عامل تحول و تجديد حيات ملی و محلی با توجه به فرهنگ بومی.

·        عامل ابتکار وخلاقیت .

·        عامل تعادل در اقتصاد پويا ورسیدن به توسعه پایدار کشور .

·        عامل شناخت توانایی های بالقوه نیروی انسانی آینده کشور وهدایت آنها .

·        و...

نقش دانش آموزان در حمایت از کار وسرمایه ایرانی:دانش اموزان که جمعیتی نزدیک به 14 میلیون نفر را شامل میشود میتواند در تبیین الگوی استفاده از کالای ایرانی و اصلاح فرهنگ بیگانه تاثیر بسزایی داشته باشند .

- دانش آموز میتواند فضایی با نشاط برای تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی ایجاد نماید که اینان مهمترین سرمایه های کشور و بعنوان نسل پویا ، گام اول را در خانواده ها بردارند .

-تجربه استفاده از دانش آموزان بعنوان همیار پلیس در چند سال اخیر خود گواه روشنی بر این موضوع است که آنان میتوانند سخن اثر گذار در بین خانوده و سطح عمومی جامعه در جهت ایجاد رغبت به استفاده و بهره مندی از تولید داخلی داشته باشند .

-دانش آموزان قادرند خانواده ی خود را در خرید مبلمان ، مصالح ساختمانی ، لوازم تزیینی ، اسباب بازی و پوشاک هدایت و رهبری نماید بشرطیکه پیام معلم در او قبلا کارساز بوده باشد .

- دانش آموز میتواند فرهنگ برتر شناخته شدن کالاهای خارجی را در برابر تولیدات ملی آن چنان بشکند که رغبت افراد و گرایش آنان به وسایل خارجی برای همیشه به انزوا کشیده شود .

- جمله  MADE IN IRANتوسط دانش آموزان در خانوادها ترویج داده شود .

ارائه راهکارها:

 -فرهنگ سازی  عمومی در جهت تكريم و استفاده و مصرف کالای ایرانی.

- به بهبود محيط آموزش وپرورش بخصوص مهارت های فوق برنامه و فنی وحرفه ای،كسب‌و‌كار توجه شايسته،در فرهنگ سازی مبذول نمايند.

-از ظرفيت‌هاي شوراي گفت‌و‌گوي  آموزش وپرورش دولت و بخش خصوصي در مركز و استان‌ها به عنوان نهادي قانوني و فرابخشي استفاده گردد.

-توجه بیشتر به سرمایه های اجتماعی.

-فرهنگ سازی در جهت گسترش ومبارزه با قاچاق کالا و ارز عامل موثری در راستای عملی کردن منویات مقام معظم رهبری در رابطه با تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است.

-اطلاع رساني دقيق و به موقع درباره ي محصولات داخلی در کتب و فعالیتهای فوق برنامه.

-قدرداني ازمعلمان موفق در اجرای منویات مقام معظم رهبری.

- ايجاد فضاي لازم براي رشد و شكوفايي استعداد هاي دانش آموزان در زمینه بالا بردن کیفیت محصولات   داخلی و رشد ،شکوفایی خلاقیت آنان توسط معلمان.

-استفاده مناسب از تواناييهاي تخصصي و مهارتي اوليا درهمراهی با معلماندر امر فرهنگ سازی در استفاده از محصولات داخلی می باشد

-كيفيت بخشي به امر آموزش فنی وحرفه ای  در مدارس یعنی آموزش باید به صورت عملی ونظری دنبال شود.

-رقابتي كردن فعاليتهاي شوراهاي آموزش و پرورش ومعلمان در امر فرهنگ سازی درباره تولیدات داخلی ازطريق ارزشيابي عملكرد شوراهاي برنامه ريزي استان ها و انتخاب و معرفي شوراهاي برتر.

-تلاش براي ارتقاء نقش شوراهای معلمان از وضعيت كنوني(شوراي مشورتي)به وضعيت مطلوب(شوراي راهبردي و برنامه ريزي).

-توسعه و ارتقاي كيفيت محتواي«پايگاه اطلاع رساني اينترنتي سال تولید ملی،حمایت از کار وسرمایه ایرانی» با هدف حضور هر چه فعالتر صاحب نظران و دست اندر كاران بخصوص معلمان.

-کتاب غنی در مورد کالا های ایرانی انتشار ودر اختیار  معلمان و دانش آموزان و اولیا قرار گیرد.

-توسعة پارک های علم و فناوري در سطح کشور

-اصلاح و تقويت نهادهاي پشتيباني كننده توسعه كارآفريني.

-وزارت آموزش وپرورش قرار داد های را با وزارت تجارت و صنعت منعقد،تا از دستاوردها و پژوهشهای معلمان مبتکر و خلاق در ارائه الگو برای تولید محتوای الکترونیکی جهت کاربردی کردن آنها در آموزش و پرورش مورد استفاده قرار دهد .

-تورهای دانش آموزی، و معلمی از کارخانجات و مراکز تولیدی بازدید  تا نسبت به محصولات داخلی اطلاعات کافی برای دانش اموزان جهت انتقال به خانواده ها حاصل شود .

-وزارت آموزش وپرورش در تولید کتب و تجهیزات اموزشی و پرورشی، اولویت اول را به محصولات داخلی و ملی نموده و بر روی جلد کتب درسی توضیحات مختصر و مفید برای دانش اموزان در خصوص فواید و مزایای استفاده از کالای ایرانی را در عرصه بین المل ارائه گردد .

-وزارت آموزش وپرورش سالانه مسابقات و دوره های کوتاه مدت برای معلمان و دانش آموزان با محوریت فرهنگ مصرف کالای ایرانی برگزار نماید .

-وزارت آموزش وپرورش باتدوین بخشی از هر موضوع درسی تاریخ و اجتماعی و حرفه و فن ( پایان موضوع درس ) با عنوان بیشتر بدانیم ، جهت آموزش مضرات مصرف کالای خارجی برای جلوگیری از بسط و گسترش وابستگی اقتصادی گنجانده شود .

-وزارت آموزش وپرورش با راه اندازی نمایشگاه و تجهیزات آموزشی از تولیدات داخلی و فراهم سازی برگزاری اردو و بازدید دانش آموزان و معلمان جهت معرفی کالاها و خدمات ملی .

-وزارت آموزش وپرورش بااستفاده از معلمان و دانش آموزان و اساتید پژوهش محور در ارائه ایده های موثر در تولید داخلی و کاربردی در آموزش و پرورش .

- برگزاری مسابقات انشاء و روزنامه دیواری در با محوریت کالای ایرانی و مصرف داخلی .

-معلمان با توجیه اولیاء دانش آموزان در جلسات انجمن اولیاء و مربیان برای تهیه مایحتاج نوشتاری با اولویت کالای تولید داخلی .

-شورای معلمان می تواند با برگزاری مسابقات ورزشی با موضوع اندیشه ایرانی، تولید ملی، با نصب بنر و پارچه نوشته از مزایای استفاده کالای ایرانی در محوطه میدان ورزشی .

-هماهنگی معلمان در جلسات شورای دبیران برای انتقال ارزش و نتیجه شعار سال در بین دانش آموزان .

-استفاده از دانش آموزان بعنوان مبلغ و همیار کالای ایرانی در خانواده ها.

-گسترش فرهنگ پژوهش محوری در کلاس درس توسط معلمان.

-استفاده از روش هاي خلاق تدريس توسط معلمان.

-معلمان بايد به دانش آموزان اجازه دهد تا مسائل، نظرات و ايده هاى خود را اعلام نمايند.

-استفاده از روش تدریس مشارکتی ،، روش حل مسأله، روش تهيه طرح يا پروژه

-گسترش فرهنگ مطالعه و تحقیق توسط معلمان.

-غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان توسط معلمان در حمایت از کار وسرمایه ایرانی.

-کمک به خود پنداره و شکل گیری شخصیت جهادی در دانش آموزان.

-آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان برای رویارویی و تعامل با خود و محیط و دنیای اطراف خود.

- آموزش توانایی پذیرش مسئولیت و تعهد پذیری توسط معلمان.

- تقدیر از معلمان و دانش آموزانی که بیشترین کمک را برای نهادینه کردن شعار سال داشته اند .

-تلاش در جهت خرید و تهیه امکانات و تجهیزات مورد نیاز مدرسه از کالاهای تولید داخلی .

- معلمان همواره در کنار آموزش و تفهیم موضوعات دینی و اخلاقی و علمی، نگاهی عمیق به عمق پیام رهبری داشته و دانش آموزان را تشویق به هدایت خانوده ها به سوی پرهیز از فرهنگ مصرفگرایی اجناس خارجی و حمایت از تولید داخلی داشته باشد .

-معلمان بعنوان طلایه داران فرهنگ مبارزه با وابستگی اقتصادی کشور، خود طلایه دار و رهبر استفاده از کالای داخلی را در زندگی خود عملی نموده و در مناسبتهای مختلف دانش آموزان و اولیاء آنان را هدایت به حمایت از کالای بومی و ملی نماید .

-تدریس عملی معلم که همان رفتار عینی او در کنار آموزش تئوری مفاهیم است میتوانند تعیین کننده و الگو برای شاگردان خود باشد و سخن خود را در قالب پیام شعار سال به دانش اموزان و خانواده ها و در نگاه کلی به جامعه منتقل و از آن بهره کافی را در جهت کمک به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور بعمل آورد .

-پیامد ها ناگوار عدم توجه به مصرف کالای تولید داخلی توسط معلمان بایستی منتقل شود.

نتيجه گيري:از این بحث ها می توان چنین استباط نمود،اهل علم،فهم و فرهنگ ارتباط تنگاتنگی  با نهادهای اجتماعی  گسترده در جامعه دارند.و در این جایگاه معلمان بعنوان موثرترین الگوی مناسب در ترویج فرهنگ مصرف کالاهای ایرانی و کاهش مصرف  کالاهای خارجی در سطح جامعه،خصوصاً خانواده ها هستند. مي توان براي ايجاد فرهنگ استفاده ازمحصولات داخلی ،تولید ملی وحمایت از کار وسرمایه ایرانی بدين وسيله فرهنگ مصرف كردن تولیدات داخلی را به راحتي در سالهاي آغازين رشد به كودكان و دانش آموزان توسط معلمان آموخت به نحوي كه با ورود دانش آموزان به جامعه و بازگشت آنان نزد خانواده خود به نوعي با سفير فرهنگي سر و كار داشته باشيم.مقابل خرید محصولات خارجی مشابه داخلی مقاومت مي كنند و اين فرهنگ را در كنار ديگر جلوه هاي فرهنگي كه آموخته اند به ديگران منتقل مي كنند.امروزه خودکفایی وتکیه بر توان تولیدات ومحصولات داخلی امری بسیار مهّم و ضروری برای مطرح شدن در صحنه های رقابت  بین المللی یک مسئله جهانی می باشد و نقش بسزایی در امنیت مادی ومعنوی کشورها دارد.و در این میان نقش آموزش وپرورش بسیار حیاتی ومهم در امر گسترش اعتماد به محصولات داخلی وافزایش توان مصرفی نسبت به محصولات داخلی ونیز در بالا رفتن کیفیت واثر بخشی این محصولات  و ارائه راهکارهایی برای افزایش،کارایی،حمایت ازتولیدملی که باعث افزایش سرمایه داخلی وگرایش مردم جامعه نسبت به این محصولات می شود را دارا است.

پيشنهادات:

1.استفاده از توانايي هاي بالقوه دانش آموزان و اوليا در امر فرهنگ سازی در استفاده از محصولات داخلی

2.راه اندازي نشريه يا گاهنامه ي در امر تقویت ومعرفی محصولات داخلی وتوان رقابت با محصولات مشابه خارجی

3.برپايي هفته آشنایی با توان تولید داخلی وهمگام با مشاركت سازمانها ونهادهای گوناگون

4.نهادينه كردن مصرف محصولات داخلی درامور آموزشي و پرورشي

5.سازماندهي خودياري اوليا درامر خرید محصولات داخلی به عنوان مساعدت در کارهای آموزشی و پرورشی

6.ايجاد آمادگي براي مشاركت فكري اوليا در زمينه رفتار مناسب و هم سو با تربيت مدرسه در امر فرهنگ سازی در مصرف محصولات داخلی

7. انتشار كتاب و ايجاد نمايشگاهي از اهداف و عملكرد شوراي استان ها در امر فرهنگ سازی در مورد مصرف کالاهای داخلی

8. ايجاد ارتباط مستمر و پيگير با مراكز علمي، فرهنگي و پژوهشي جهت تبادل اطلاعات و آمار و استفاده از توان آنها در امر فرهنگ سازی

9. با استفاده از شيوه هاي گوناگون،آگاهي هاي لازم در زمينه توسعه پايدار با مصرف کالای داخلی در مردم ايجاد شود از جمله از طريق رسانه هاي گروهي مانند راديو و تلويزيون.

10.جلب نظرات خيرين مدرسه ساز در مصرف کالای ایرانی درساخت وتجهیز مدارس.    

11.اختصاص سهمي از سود ويژه موسسات و شرکتهاي دولتي و غيردولتي براي  هزینه های فرهنگ سازی در مصرف کالای داخلی در آموزش و پرورش

12.ارتباط با مراکز آموزش عالي و دانشگاه هاي مناطق وبرگزاري سمينارها و جلسات و کنفرانس ها در مورد مشارکت مردمي در مصرف کالای داخلی

13.احداث فضاهاي مناسب آموزشي در شهرک ها،برای شکوفایی خلاقیت ها واستعدادها

14.تجهيز کتابخانه های مدراس در موردتولیدات داخل واهمیت آن  .
15.شناسايي افراد صاحب نظر و دلسوز و دعوت از آنها براي ايراد سخنراني،در مدارس درمورد اهمیت استفاده از محصولات داخلی
16.استفاده از توليدات ديداري، شنيداري، موسيقي و.. در باره محصولات داخلی.

17.آموزش خانواده ها با جديت بيشتر.

منابع و ماخذ

-قرآن

-آقایی فیشانی تیمور،خلاقیت و نوآوری در انسان‌ها و سازمان‌ها،چاپ اول،تهران، نشرترمه،۱۳۷۷

-افقه، سيد مرتضي، اسلام و توسعه، تهران،دفتر نشر معارف،1382، 

-تافلرالوین،جابجایی در قدرت،ترجمه شهیندخت خوارزمی،ناشر مترجم،۱۳۷۰

-دلاور،علی،روش تحقیق در علوم تربیتی،چاپ پنجم تهران،انتشارات پیام نور،1385

-دیوید فردآر،مدیریت استراتژیك،ترجمه دكتر علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی،چاپ پنجم، دفتر پژوهش‌های فرهنگی،۱۳۸۲

-رابینز استیفن،مدیریت رفتار سازمانی،ترجمه دكتر علی پارساییان و سیدمحمداعرابی،جلدسوم، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی،۱۳۷۶

- سروش، عبدالکریم، روش تفسیر در علوم اجتماعی، تهران،مؤسسه فرهنگی صراط،۱۳۷۴

- شیرازی علی،مدیریت آموزشی، مشهد،انتشارات جهاد دانشگاهی،۱۳۷۳

-گلیار،حسین،تأثیر آموزش و پرورش در تحقق جامعه ی مدنی و نظام مردم سالاری دینی، تهران؛  انتشارات پژوهشکده ی تعلیم و تربیت. ۱۳۸۱

-مشارع پور، محمود، جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران؛ انتشارات سمت ،۱۳۸۳

-مکارم شیرازی،حسن،مدیریت و فرماندهی در اسلام،تهران، انتشارات هدف،،1370

-ساختار آموزش و پرورش را متحول کنیم ، روزنامه کیهان شماره۱۸۸۶۷، مرداد ۱۳۸۶

       -سلیمان زاده،اکبر،فعالیت های پژوهشی و اجتماعی در مدارس ،تهران،نشر و رأی دانش ،1388

-ضرورت تحول در آموزش و پرورش،روزنامه کیهان شماره ۱۸۹۸۷، دیماه 1۳۸۶

      -شعاري نژاد،علي اکبر،نقش فعاليت هاي فوق برنامه ،چاپ پنجم،تهران،نشر اطلاعات ،1374

-فرامهینی،محسن،فرهنگ توصیفی علوم تربیتی،انتشارات شباهنگ، تهران ، 1378

-قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،مصوب ششم مرداد ماه 1368 هجری شمسی

-قانون پنجم توسعه کشور

-نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری،اسلام و توسعه ،تهران،دفتر نشر معارف،چ اول،1382

 -عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید،تهران،انتشارات امیرکبیر،چ اول،1363

-رزاقی،ابراهیم،الگوی مصرف و تهاجم فرهنگی،تهران،انتشارات چاپخش، چ سوم، ١٣٨۵

 -علی باقی نصرآبادی،فروغ اندیشه ها،قم،انتشارات ناصر، چ اول، 1375

http:// www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID

 

http://rangebarg.blogfa.com/8802.aspx

 

www.seemorgh.com/news/default.aspx?tabid=2128&conid. http://

www.vision1404.ir/fa/ http://

 

 


موضوعات مرتبط: علوم تربیتی،روانشناسی،امورتربیتی، مقالات، آموزش وپرورش
[ جمعه پنجم خرداد 1391 ] [ 17:40 ] [ بهروز علمی مریان ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

بهروز علمی مریان کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
آموزگار عشایری وییلاقی استان گیلان،شهرستان تالش - مجتمع شهید صادق فایزی،مدرس دانشگاه
"راز موفقیت در صبر و پشتکار و توکل بر خدا است."
اللهم عجل لولیک الفرج
چهار راه برای رسیدن به آرامش:
1-نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا
2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا
3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا
4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
همراه:09383396291
رایانامه:behroozelmi875@mihanmail.ir
نشانی اینترنتی:www.behroozelmi.blogfa.com
سامانه پیام کوتاه:50002010334060
امکانات وب




كد تغيير شكل موس

كد موسيقي براي وبلاگ

فال حافظ


فال انبیاء



.


Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت


استخاره با قرآن کریم
دریافت کد استخاره آنلاین







خطاطي نستعليق آنلاين